قوز گردن را دست‌كم نگیرید

قوز گردن را دست‌كم نگیرید

[ad_1]

زندگی متفاوت امروزی نسبت به سال‌های قبل سبب قرار گرفتن طولانی‌مدت سر و گردن در وضعیت خمیده به جلو شده است كه با افزایش چند برابری فشار روی اجزای ستون فقرات گردنی همراه است.

نشستن‌های طولانی‌مدت پشت میز كار، ساعت‌ها مطالعه و درس خواندن، استفاده مكرر از تلفن همراه و موارد مشابه سبب خم ‌ماندن سر و گردن به سمت جلو در شرایطی می‌شود كه خود فرد دقت و توجهی به آن ندارد. حتی اكنون كه شما مشغول مطالعه این یادداشت هستید ممكن است سر و گردن شما وضعیت نامناسبی داشته باشد.

ایجاد قوز گردنی ممكن است به دلایل غیرشایع دیگری مثل عفونت‌ها و تومورها هم رخ بدهد. ولی شیوع عادت غلط وضعیت‌های نامناسب گردن به‌عنوان علت، آنقدر زیاد است كه سایر علل را كمرنگ می‌كند.

قوز گردن با كشیدگی و اسپاسم در عضلات پشت گردن همراه است كه به‌دنبال آن، درد گردن و حتی سردرد در ناحیه پشت سر ممكن است ایجاد شود. به‌علاوه، خم‌ شدن گردن به جلو با ایجاد اثر فشاری روی عصب‌های گردنی كه از بین مهره‌ها و در مجاورت دیسك‌ها خارج می‌شوند هم باعث علائمی مانند گزگز، خواب‌رفتگی و بی‌حسی در دست‌ها می‌شود. با گذر زمان، تخریب دیسك‌های بین مهره‌ای و ایجاد زواید استخوانی كه ما به مجموعه آنها «آرتروز» می‌گوییم بر شدت علائم می‌افزاید.

اگر بررسی علت این علائم با معاینه، ام‌آرآی، عكس ساده و سایر ابزارهای تشخیصی سبب مشخص‌ شدن علت ایجاد آنها، یعنی قوز گردنی شود، درمان اصلی معمولا اصلاح عادت‌های غلط، انجام ورزش‌های تقویت‌كننده عضلات پشت گردن، مصرف داروها برای مدت‌زمان كوتاه یا طولانی و فیزیوتراپی و آب‌درمانی خواهد بود.

این درمان‌ها اگر صحیح انجام و پیگیری شوند در بسیاری موارد از پیشرفت عارضه جلوگیری كرده و حتی روند آن را معكوس می‌كنند.

دکتر علیرضا طبیب خویی – متخصص مغز و اعصاب / روزنامه جام جم

[ad_2]

Source link

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *