شناسایی و اولویت بندی راهبردهای توسعه گردشگری در منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار

چکیده

امروزه گردشگری و جذب گردشگر به‌عنوان یکی از مسائل مهم در شناساندن پتانسیل­ های یک منطقه و جذب سرمایه ­های داخلی و خارجی در کشورهای جهان مطرح است. در واقع گردشگری در حال تبدیل شدن به یکی از ارکان اصلی اقتصاد تجاری جهان است. در این راستا هدف از انجام این پژوهش، بررسی و شناسایی عوامل تأثیرگذار در توسعه صنعت گردشگری منطقه آزاد چابهار و تدوین استراتژی و راهبردهای مطلوب و همچنین اولویت ­بندی این استراتژی­ ها می­ باشد. در پژوهش حاضر، روش تحقیق بر اساس نوع هدف، کاربردی و بر اساس نوع روش،توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش را 30 نفر از مدیران عالی و میانی، کارشناسان ارشد سرمایه ‏گذاری و سرمایه گذاران و صاحب‏ نظران فعال بخش گردشگری تشکیل می­ دهند. برای تحلیل داده ­ها از روش ترکیبی SWOT با AHP استفاده شده است. یافته­ های حاصل از تجزیه و تحلیل داده ­ها نشان داد که از میان راهبردهای تدوین شده، «فراهم نمودن زمینه­ های جذب سرمایه­ گذاری برای ورزش­ های ساحلی و آبی»، «معرفی چابهار به‌عنوان قطب گردشگری زمستانی» و «ایجاد مراکز گردشگری زمستانی و تابستانی برای جذب گردشگر در تمام فصول سال» از مهمترین استراتژی­ ها برای توسعه سرمایه ­گذاری گردشگری در حوزه چابهار می­ باشند.

کلیدواژه ها: گردشگری؛ منطقه آزاد چابهار؛ رویکرد ترکیبی SWOT-AHP

نویسندگان:

حبیب الله سالارزهی: دانشیار دانشکده مدیریت، دانشگاه سیستان و بلوچستان

 آرمینا میرزاده: کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی بین الملل، دانشگاه بین المللی چابهار

مجله پژوهش های مدیریت عمومی – دوره 8، شماره 30، زمستان 1394.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

شما ممکن است این را هم بپسندید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *